“Spionerer” på trender og leverandører

Anders Lidman er innkjøpsdirektør i Petter Stordalens Nordic Choice Hotels. Han vil gjerne bruke litt tid som «Mystery Shopper» når han kommer til SMAK 2020.

-Jeg ser etter ektefølt engasjement hos leverandørene. For meg handler dette om en konstant jakt etter nyheter, inspirasjon og leverandører som har et brennende ønske om å levere, sier Anders Lidman.

Lidman har lang fartstid i bransjen – og har i mange år hatt innkjøpsansvaret for Nordic Choice Hotels.

Hotellkjeden er viden kjent for sine heftige events. Ikke minst den myteomspunne møteplassen VK som går av stabelen hvert år i svenske «Globen i Stockholm. Dette er en møteplass for medarbeidere, ledelse, kunder og leverandører.

-Jeg ser etter den samme type engasjement på SMAK 2020, sier innkjøpsdirektøren:

-For meg handler det om å komme til en stand hvor det skjer ting – et sted hvor folk stopper opp. Man vet jo godt fra vår bransje at «folk trekker folk». Slik er det på restauranter og utesteder – og slik er det også på en arena som SMAK 2020.

Lidman trekker frem aktiviteter, demonstrasjoner og interaktivitet som viktige elementer for å fange interesse:
-Det handler om å brenne for å fortelle sin historie. Ikke nødvendigvis å ha den dyreste og mest dekorerte standen, selv om den naturligvis bør se innbydende ut. Jeg fascineres av bransjefolk som umiddelbart klarer å formidle hva de driver med – og som tydelig får frem hvorfor det de tilbyr er attraktivt for meg, sier han.

-Et godt tips er å tørre å tenke utenfor boksen og spørre seg selv hva som pirrer egen nysgjerrighet når man kommer til en så stor arena.

«Mystery Shopper»
Som innkjøpsdirektør i en av de store hotellkjedene er Anders Lidman en attraktiv gjest på enhver stand. Likevel synes han ofte at det er spennende å forsøke å gå rundt litt «undercover».

-Ofte vil jeg ha litt tid på egenhånd og gå rundt og suge inn alle inntrykkene. Kanskje oppdager jeg bedre hvordan en ny leverandør opptrer dersom de ikke umiddelbart jakter et salg til oss? Jeg shopper alltid litt rundt for å se hvem jeg har lyst til å ta nærmere kontakt med, etter å ha dannet meg et ærlig og usminket førsteinntrykk.

Vil møte beslutningstakere
Som mange andre bransjefolk er Anders Lidman opptatt av å møte gamle relasjoner når han kommer ut – men også å etablere nye kontakter. Han forsøker derfor alltid å komme i kontakt med beslutningstakerne når han først tar kontakt:

-Når jeg først bestemmer meg for å stoppe ved en leverandør og tilkjennegi hvor jeg kommer fra, er jeg veldig klar for å møte noen som har beslutningsmyndighet. Det gir meg anledning til å få et realistisk bilde av om vi kan ha grunnlag for videre dialog.

-Det gir riktige signaler når man opplever at beslutningstakerne er tilstede og viser sin dedikasjon. Til sist handler jo denne type relasjoner om tillit og mennesker, påpeker Lidman.

Nyheter og trender viktig
-Som alltid på et arrangement av SMAKs kaliber, er nyheter noe jeg er nysgjerrig på. Både nye produktlanseringer, men også nye leverandører. Jeg håper derfor å få møte mange nye utfordrere til de etablerte – gjerne litt mindre og lokale leverandører. Samtidig håper jeg de store vil utfordre seg selv og synliggjøre at de evner å fornye seg.

-Dersom Norge som matnasjon skal løftes videre, trenger vi at alle bryner seg på hverandre. Der er avgjørende for å heve hele bransjen opp til et neste nivå, mener Lidman.

Mat og miljø
Han trekker frem nye mattrender, bærekraft og kombinasjonen av miljø og effektivisering som viktige stikkord:
-Ingenting er bedre enn om vi får se en rekke nye produkter som både skaper gode forretningsmuligheter, samtidig som de gjør en jobb for miljøet. Det kan handle om alt fra nye og gode alternativer til kjøtt – til gode måter å begrense plastavfall på, avslutter innkjøpsdirektør Anders Lidman i Nordic Choice Hotels.

Konkrete tips til utstillere:
Torill Engelberg er prosjektleder for SMAK 2020. Hun synes innspillene til Anders Lidman er både gode og helt i tråd med våre erfaringer med hva som fungerer godt for utstillerne. Og nøkkelordene er helt klare: For å vekke interesse og trekke besøkende bør du fokusere på følgende:

  • Presentere og lansere nyheter
  • Skap aktivitet på standen slik at folk stopper opp
  • Vær aktiv på stand. Engasjer deg – og vis engasjementet
  • Inviter dine kunder og kontakter
  • Informer SMAK om hva du planlegger av aktiviteter, slik at vi også kan dele dette gjennom våre kanaler.
  • Sørg for å ha et system for å logge besøk på stand, slik at du kan følge dine besøkende opp i ettertid.

 

Tall fra besøksundersøkelsen SMAK 2017:
Besøkende kommer for å få nyheter (70%)
Besøkende kommer for å treffe eksisterende leverandører (56%)
Besøkende kommer for å møte nye leverandører (51%)

Share this: